Matúš Lašan - Muránska Lehota

Martin Kováč - z Kľaku

Peter Babiak - pod Ploskou

Soňa Amešná - orloj v Starej Bystrici

Peter Babiak - na úsvite

Peter Babiak - na úsvite

 

zeleznik prospekt web
Stiahnite a vytlačte si sprievodcu
 
AKTUÁLNY ZÁBER ZO ŽELELZNÍKA
LIVE KAMERA
zeleznik kamera nahlad 2

REKLAMA

 

sponzor smz jelsava logo

 
logo GEMER web
 

Príspevok / fotografia do zbierkového fondu múzea v Železníku:

IMG 0100Neďaleko brehu piatej najdlhšej rieky Slovenska - Hornádu, medzi obcami Chrasť nad Hornádom a Matejovce nad Hornádom, nájdete Šikľavú skalu. Vápencovo-zlepencová skala je zaujímavá sama o sebe, no pokiaľ sa k nej pridá pani zima, ide o jedno z najkrajších prírodných miest na Slovensku v tomto ročnom období. 

Stekajúci prameň vytvára asi 14 metrov vysoký ľadopád, ktorý aj napriek teplejším zimám v posledných rokoch, býva dobre zamrznutý. 

Čítať ďalej

IMG 3669Sovia skala je jednou z najjednoduchších túr, aké môžete absolvovať v Slovenskom raji. Ide o skalnú terasu, z ktorej vám bude dopriatý nádherný výhľad na Čingov či neďaleké Spišské Tomášovce. Je možné sa sem dostať z dvoch významných bodov. 

Tá jednoduchšia a kratšia trasa vedie smerom z Čingova (jedna zo vstupných brán do Slovenského raja). Z tohto miesta vám to potrvá približne 20-25 minút  smerom po zelenej značke. To je len dôkazom toho, že ak chcete dopriať vašim blízkym s nie práve najlepšou kondíciou či deťom krásny výhľad v Slovenskom raji, môžete ich zobrať práve sem. Cesta je navyše dobre značená, takže by nemali nastať žiadne komplikácie.

Čítať ďalej

Regióny Štítnickej doliny a Revúckej doliny sú známe svojou kultúrnou a historickou minulosťou, slávnymi rodákmi, moderným papierenským a magnezitovým priemyslom. Patrí sem aj technická pamiatka zo štyridsiatych rokov 19. Storočia a obdobia Prvej Slovenskej republiky „Tunel pod Homôlkou“.

Jedná sa o železničný tunel situovaný v jednom z hrebeňov Stolických vrchov pod vrchom Homôlka, ktorý má nadmorskú výšku 744,8 m n.m. Po smerovej trase východno-západnej bol postavený v dvoch oblúkoch, pričom ten prvý je neďaleko Slavošovského portálu, druhý miernejší za polovicou.

S výstavbou sa začalo v roku 1941, Slavošovský tunel pod Homôlkou bez vstupného portálu zo Slavošoviec bol prerazený 14. Apríla 1944 spolu s 12 mostnými objektmi, vrátane veľkého, dodnes zaujímavého, mníšanského (Magnezitovského viaduktu.)

slavosovsky tunel ilu

Čítať ďalej

Castro nostro Scypus, náš hrad Spiš, nesie so sebou zaujímavú históriu. Je známy ako sídlo uhorských kráľov. V priebehu storočí sa postupne menil a rozširoval svoju mohutnosť. Rozmery, v akých ho vidíme dnes získal v 15. storočí. Za najväčší hrad v Európe ho považujeme od obdobia kedy v juhozápadnej časti vzniklo rozsiahle nádvorie s rozlohou 285 x 115 metrov. Stavba hradu dominuje okolitej krajine dodnes a stala sa jej symbolom.

panorama-spissky-hrad

Čítať ďalej