Po žiadnom inom stredovekom rezbárovi sa nezachovalo toľko pamiatok, ako práve po Majstrovi Pavlovi z Levoče. Jeho diela patria k vrcholom európskeho umenia. Okrem Spiša ich nájdeme aj v Šariši, Liptove, Gemeri a v Banskej Bystrici. Bolo ich oveľa viac, ale nie všetky sa zachovali. Viacerými sa môžu pýšiť múzeá v Bratislave, Prahe a Budapešti. Kostoly s týmito pamiatkami nemajú pre nás len náboženský význam, ale môžeme ich vnímať aj ako galérie s krásnym umením v ktorých sa cítime veľmi dobre, pretože z nich vyžaruje silná energia.
Prešov - ŠARIŠ
UKRIŽOVANIE - z prvej polovice 16.st. v konkatedrále sv. Mikuláša. Prešov bol v stredoveku slobodným kráľovským mestom. Kópia kríža v múzeu Majstra Pavla. |
Sabinov - ŠARIŠ
OLTÁR CIRKEVNÝCH OTCOV - z r.1510-1520 v kostole sv. Jána Krstiteľa. |
APOŠTOLI - SV.JÁN EVANJELISTA, SV.JAKUB, SV.ONDREJ - okolo r. 1510. Umiestnení sú po stenách na konzolách. Tento kostol je krásny, trojloďový s bohatým vybavením. Z pôvodného zariadenia kostola sú tri neskorogotické oltáre v Národnom múzeu v Budapešti. Aj tie sú vraj z dielne Majstra Pavla. Previezli ich tam ešte v r.1887-1895 po čiastkach na reštaurovanie. Späť ich už nikdy nevrátili. V kostole sú len ich kópie. Ide o hl. oltár sv Jána Krstiteľa, oltár sv. Anny a oltár Zvestovania. Okrem nich sú tu ešte tri pôvodné neskorogotické oltáre. Ostatné sú mladšie. Spolu ich je deväť. Na južnej strane kostola je pôvodne gotická, no renesančne prestavaná predsieň s krásnymi maľbami na strope. Zo západnej strany sa vchádza do kostola tiež krásnym, gotickým portálom na ktorom sú vyobrazené zvieratá, kvety a ružice. Takýto portál nie je často vidieť. Sabinov bol v stredoveku slobodným kráľovským mestom a dodnes tu môžeme obdivovať zopár historických budov. Zachoval sa aj súvislý pás hradieb z 15.-16. st. V r. 1964 v tomto meste nakrúcali oskarový film "Obchod na korze". |
Lipany - ŠARIŠ
HLAVNÝ OLTÁR SV. MARTINA - z r.1512-1520 v rovnomennom kostole. | UKRIŽOVANIE - z druhej polovice 15.st. |
Nachádza sa tu ešte jeden neskorogotický oltár, ktorý je starší, ako ten hlavný.
Lipany patria síce malé mestečká, ale kostol je očarujúci a historicky nesmierne bohatý.
Bardejov - ŠARIŠ
SKUPINA UKRIŽOVANIA - TZV. MALÁ KALVÁRIA z r.1520-1530. Pôvodne patrila do Baziliky sv.Egídia. V r.1903 zriadili v renesančnej radnici oproti kostolu múzeum, dnes nazývané Šarišské. Postupne tam do r.1907 zhromaždili rôzne umelecké skvosty. Medzi nimi aj túto Kalváriu vystavenú v sklenenej vitríne. Nazýva sa malá, pretože sošky majú len okolo 40 cm. V tomto úžasnom múzeu sa nachádza aj množstvo iných drevených plastík väčšinou od neznámych autorov. Okrem nich aj obrazy, epitafy a nádherné renesančné portále. Pre milovníkov histórie je to veľký zážitok. V Bazilike sv. Egídia, ktorý je na zážitky nemenej bohatý, sa nachádza 11 neskorogotických krídlových oltárov.
Tento chrám je najvýznamnejšou pamiatkou Bardejova a na Baziliku minor ju povýšil v r.2000 Ján Pavol II. ( Čestný titul Bazilika minor má na Slovensku 12 kostolov.)
Bardejov bol v stredoveku slobodným kráľovským mestom. Každé kráľovské mesto malo privilégium postaviť si obranné múry. V Bardejove boli postavené v 14.st. a zachovali sa dodnes. Je to jedinečná historická pamiatka tvorená hradbami a baštami a je najkompletnejšie zachovalou zo všetkých stredovekých miest na Slovensku.
Okoličné - LIPTOV
SOCHY SV. BARBORY A KATARÍNY - okolo r.1510. Patrila k nim ešte soška sv. Margity, ale tá sa neznámo ako, dostala do múzea vo Vroclavi v Poľsku.
Kostol sv. Petra z Alkantary je pôvodne františkánsky kláštorný komplex. Je to veľkolepá gotická stavba, ktorá sa určite môže zaradiť medzi najkrajšie neskorogotické kostoly u nás. Interiér kostola je barokový. Časť gotického zariadenia bola zničená počas stavovských povstaní. Niektoré tabuľové obrazy vlastnia súkromní zberatelia, galéria v Liptovskom Mikuláši a galéria v Budapešti. Niektoré sa stratili. Zachoval sa len gotický kríž, ktorý sa v súčastnosti reštauruje. Nádherná je gotická rebrová klenba nad svätyňou. Osobne som na Slovensku krajšiu nevidela.
Sošky od Majstra Pavla, ktoré ako jediné z gotických oltárov zostali neporušené, sú umiestnené v kostolnom múzeu v krížovej chodbe kláštora. Do múzea sa vchádza priamo z kostola portálom, ktorý objavili pri rekonštrukcii. Na zriadení tohto múzea a zároveň na rekonštrukcii kostola, ktorá stále postupne prebieha má najväčšiu zásluhu tunajší kňaz. Ten vás po dohode ochotne prevedie kostolom i múzeom, porozpráva zaujímavosti z histórie a prekvapením je, že sa tu nevyberá žiadne vstupné.
Chyžné - GEMER
HLAVNÝ OLTÁR ZVESTOVANIA PANNE MÁRII - z r.1508 z rovnomenného kostola. Malý kostolík v ktorom sa po stenách a klenbe nachádzajú fresky zo 14.st. Má rovný kazetový strop zdobený ľudovou ornamentikou. Vedľa kostolíka stojí drevená zvonica.
Stratená - GEMER
SV. MÁRIA MAGDALÉNA - zo začiatku 16.st. v kostole sv. Augustína. Táto plastika zrejme pochádza z kalvárie v Spišskej Novej Vsi. Obec leží v Slovenskom Raji a tým je vhodná na všetky druhy turistiky. Hneď vedľa sa nachádza Stratenská píla, vodná nádrž Palcmanská Maša a Dedinky. Z druhej strany obce zase Stratenská roklina. Súčasťou obce je aj Dobšinská ľadová jaskyňa.
Banská Bystrica
OLTÁR SV. BARBORY - z r. 1509 v kostole Nanebovzatia Panny Márie v kaplnke sv. Barbory. Táto kaplnka bola v r.1478 prestavaná z bočnej lode na severnej strane. V prípade záujmu ju sprístupnia vždy pred alebo po omši.
Pôvodne stál v kostole od Majstra Pavla aj hlavný oltár, ale pri požiari v r.1761 sa prepadla strecha a celý ho zničila. Tento oltár bol vyšší, ako levočský. Kaplnka sv. Barbory zostala neporušená a okrem nej aj gotická krstiteľnica. Zachovalo sa aj súsošie Krista na Olivovej hore, ktoré môžete vidieť z vonku na južnej strane kostola v zasklenom výklenku. Je to tiež významná neskorogotická pamiatka. Keďže oltár sv Barbory nedovolia fotiť za žiadnych okolností, prefotila som len jeho fotografiu v Majstrovom múzeu v Levoči, ktorú tam majú vystavenú vo vitríne.
Predstavila som vám unikátne majstrovské diela na ktorých všetko dokonale ladí. Na oltároch nie sú postavy len tak bez zmyslu. Každý oltár má ucelenú ikonografiu - príbehy zo života svätých.
Aj farba tu zohráva dôležitú úlohu a jej použitie na oltároch nie je náhodné. Farby majú totiž svoju symboliku. Najviac sa vyskytuje zlatá a modrá. Zlatá symbolizuje prítomnosť Boha, nebeské svetlo. Najčastejšie sa používa ako pozadie na oltároch. Modrá symbolizuje nekonečnosť neba, múdrosť a zbožnosť. Panna Mária máva spodné rúcho modré.
Tieto oltáre v sebe určite ukrývajú aj iné symboliky, len im zatiaľ dobre nerozumieme.
Na záver ešte pripomeniem, že kultúrne dedičstvo vypovedá o živote a schopnostiach našich predkov a každý vzdelaný národ si ich má preto ctiť a chrániť.
Zdroje: kniha Milan Vároš - Stratené slovenské poklady, Múzeum Majstra Pavla v Levoči
Foto: Autor